בַּר אַיְזֶנְבֶּרְג

דְּלָתוֹת

טכניקה: פִּסּוּל בְּלוּחוֹת עֵץ, צִיּוּר בְּצִבְעֵי פַּנְדָּה

אָדָם, אוּרִי, אִיתָמָר, אֵלָה, אֵלוֹן, אַלּוֹנָה, אֱלֶנָּה, אֵמִילִיָה, אָסָא, בֶּרִי, גָּאיָה, גִּילִי, גַּל, דָּוִיד, דָּנִיאֵל, זִיו, יוֹאָב, יוּלִי, יוֹנָתָן ס', יוֹנָתָן ש', כַּרְמֶל, לִיאוֹ י', לִיאוֹ מ', מָאיָה, מוֹרִי, מַיְּיקִי, מִיקָה, נֹועָה, עַלְמָה, רְפָאֵל, תּוֹרֵן וְתָמָרָה.

הַמֵּיצָב שֶׁלִּפְנֵיכֶם צָמַח וְנִבְנָה לְאָרְכָּהּ שֶׁל שְׁנַת תשפ"ד, עַל יְדֵי 32 יְלָדִים וִילָדוֹת בְּכִתָּה א', וְאָנֹכִי – מְחַנַּכְתָּם. 

שְׁנַת תשפ"ד הָיְתָה וְעוֹדֶנָּה שָׁנָה יוֹצֵאת מִגֶּדֶר הָרָגִיל. זוֹ שָׁנָה שֶׁבָּהּ עַל גַּבֵּי הַאֶתְגָּרִים הַמֻּכָּרִים שֶׁעל פִּי רֹב מְּלוִּים לְהַתְחָלוֹת חֲדָשׁוֹת נוֹסְפָה הַמִּלְחָמָה שהִשְׁאִירָה אֶת חוֹתָמָהּ עָלֵינוּ, כִּיחִידִים וְכקְבוּצָה.

תּוֹךְ כְּדֵי הַנִסִּיוֹנוֹת לְעַבֵּד אֶת הַמְּצִיאוּת שֶׁבַּחוּץ בְּתוֹךְ הַמִּסְגֶּרֶת הַכִּתָּתִית מָצָאנוּ שֶׁאַחַת הַדְּרָכִים הַמֵּיטִיבוֹת הָיְתָה שִׁמּוּשׁ בְּאָמָּנוּת וִיצִירָה. 

אֲנִי מִצִּדִּי הִתְמַסַּרְתִּי לְצוּרַת החֲשִׁיבָה הפְּתוּחָה וְהשׁוֹנָה שֶׁהֵבִיאוּ הַתַּלְמִידִים, שֶׁלֻּוְּתָה בְּדִּמְיוֹן מַרְחִיק לֶכֶת וּשִׁתּוּפֵי פְּעֻלָּה נְטוּלֵי אֵגוֹ. הַיְּלָדִים רָאוּ אֶת הָעוֹלָם בְּתוֹם וּבְיֹפִי, לְצַד הָעֶצֶב וְהַכְּאֵב.

אֶת פְּרוֹיֵקְט הַגְּמָר שֶׁלִּי בַּמַּחְלָקָה הֶחְלַטְתִּי לַעֲשׂוֹת בְּיַחַד עִם תַּלְמִידַי –  יַלְדֵי וִילָדוֹת א'3. הֵם הָיוּ שֻׁתָּפִים מְלֵאִים לְכָל אֹרֶךְ הַתַּהֲלִיךְ: הֵחֵל מִשְּׁלַב הָרַעֲיוֹנוֹת, וְעַד לַיְּצִירָה עַצְמָהּ. 

הַמֵּיצָב מֻרְכָּב מִלּוּחוֹת עֵץ שׁוֹנִים שֶׁאָסַפְתִּי בְּאֵזוֹר בֵּית הַסֵּפֶר, וְהֵבֵאתִי לַכִּתָּה. עַל גַּבֵּי הַלּוּחוֹת צִיְּרוּ הַיְּלָדִים וְהַיְּלָדוֹת בצִבְעֵי פַּנְדָּה. הָצִיּוּר הַמְּשֻׁתָּף נַעֲשָׂה בִּקְבוּצוֹת קְטַנּוֹת וּמִשְׁתַּנּוֹת- חֵלֶק מִן הַקְּבוּצוֹת תִּכְנְנוּ רַעְיוֹן מֵרֹאשׁ וְהוֹצִיאוּ אוֹתוֹ לַפֹּעַל בִּשְׁלַבִים, וְחֵלֶק מִן הַקְּבוּצוֹת הִרְשׁוּ לְעַצְמָן לִפְעוֹל בְּשִׁחְרוּר וּזְרִימָה. הַלּוּחוֹת חֻבְּרוּ זֶה לָזֶה בְּאֶמְצָעוּת צִירֵי דְּלָתוֹת. 

הַמֻּשָּׂג 'מָקוֹם' הִנְחָה אֶת הָאִיּוּרִים. דֶּרֶךְ הַמֻּשָּׂג בָּחַנְתִּי יַחַד עִם הַיְּלָדִים אֶת הָאֹפֶן שֶׁבּוֹ הֵם וַאֲנִי תּוֹפְסִים אֶת סְבִיבָתֵנוּ – בְּכִתָּה, בְּבֵית הַסֵּפֶר, בָּעִיר וּבַמְּדִינָה.      

מֵיצָב זֶה שׁוֹאֵף גַּם לִפְתֹּחַ צֹהַר בְּחוֹמָתוֹ שֶׁל עוֹלַם "הָאָמָּנוּת הַגְּבוֹהָה", וּלְאַפְשֵׁר דֶּרֶךְ הַפְּרִיזְמָה שֶׁלּוֹ לְהִתְבּוֹנֵן בְּאָמָּנוּת שֶׁנֶּעֶשְׂתָה עַל יְדֵי יְלָדִים וִילָדוֹת בְּנֵי שֶׁבַע. בְּעֶזְרַת הַתִּוּוּךְ שֶׁלִּי וְהַדִּמְיוֹן שֶׁלָּהֶם, הִצְלַחְנוּ לִיצֹר יַחְדָּיו מַשֶּׁהוּ אַחֵר: שִׁתּוּף פְּעֻלָּה בֵּין אָמָּנִית וִילָדִים. יָצַרְנוּ יְצִירַת אָמָּנוּת שמֻצֶּגֶת בְּתַעֲרוּכָה וְנִקְּרֵאית כְּאָמָּנוּת לְכָל דָּבָר וְעִנְיָן.

bareisenberg473 @ gmail.com

מנחה: ד"ר הֲדָרָה שַׁפְלָן קַצָּב

  • פריט מתוך עבודתה של בר אייזנברג.
  • צילום הצבה של עבודתה של בר אייזנברג. המיצב מורכב מעשרים לוחות עץ שנאספו ברחבי שכונת בית ספר. עליהם ציירו 32 ילדים וילדות בני 7 ציורים בצבעי פנדה. הילדים פעלו מתוך המונח